Bloggande iFokus

Bloggande

Etikettkritiktrådar-lätt
Läst 2015 ggr
[Vargöga]
0

Bloggkritik

Idag har jag hållt på med och fixa två bloggar på blogg.se. Tänkte byta dit istället för Wordpress.

Jag har alltså hållt på i timmar med detta och vill ha någon form av kritik.

Mamuten´s Blogg (Vardagsbloggen) är jag supernöjd med.

Foto i Sund (fotobloggen) är jag väl sådär nöjd med. Har bara inte listat ut hur jag får kategorierna centrerade och det är det enda jag stör mig på i denna blogg.

Kritik på båda bloggarna tack!

Skrattande

Tack på förhand!

Fridaaaa
0

Blogg 1: Söt header, fin design

Blogg 2: Lite för rosa för min smak. Och gillar inte riktigt att menyn är "flygande" (svårt att förklara).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Vargöga]
0

Flygande? Vad menar du med det? Tungan ute

MajaL
0

Blogg 1 gillar jag verkligen! Glad

Blogg två är olik blogg 1, men jag gillar den också. Tycker de båda är stilrena och välskötta. Glad

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Fridaaaa
0

#2 Ja det är svårt att förklara ^^,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Vargöga]
0

Håller på att ändra bloggdesignen i fotobloggen ifall ni undrar. Hittade en massa fel på den förra.

Mimmi
0

Blogg nummer ett tycker jag ser bra ut, bortsett från några små detaljer. Menyn och texten allra längst ned tycker jag har lite för gälla färger. Försök att använda färger som redan finns i temat istället, tror de kommer att smälta in på ett snyggare sätt då!

Blogg nummer två ser inte klar ut. Jag får inte upp någon header alls, utan det är bara ett jättestort svart utrymme. I övrigt gillar jag det jag ser. Den känns enkel och stilren, vilket passar bra till en fotoblogg.

EDIT: Såg nu att du håller på att ändra designen i fotobloggen! I så fall tycker jag att det ser ut att bli bra när du är klar!

Tina-A
0

Jag tycker båda är fina, ser fram emot att se hur fotobloggen blir sen :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Vargöga]
0

#6 Haha det tog en stund för mig att fatta vad du menade men nu ser jag. Vet inte vilka färgkoder det är tex bakgrunden då det är en färdig bild i mallen så att det blir samma färg på menyns bakgrund. Något tips hur jag löser det?

Mimmi
0

#8 Du kan ju spara ner bilden och öppna den i en bildredigerare, då kan du med hjälp av programmets färgpipett få fram färgerna.

Till texten längst ned skulle du kunna använda färgen som rubrikerna har (#672B4A). Till menyn kan du använda backupfärgen som finns till bakgrundsfärgen, jag har inte tittat på den men den ska vara en liknande färg (#EAD9CD).

Nu när jag kikar igen tror jag att det skulle bli ännu snyggare om du flyttade upp menyn till den vita ramen runt headern, testa det!

[Vargöga]
0

#9 Vet inte hur jag gör med den flytten. Har försökt men inte lyckats.

[Vargöga]
0

Nu är fotobloggen klar ifall ni vill kolla igen. Skrattande

[Vargöga]
0

Phew! Det var inte lätt det här men nu är jag färdig med båda bloggarna.

Angående menyn i headern så gillar jag det (och jag vet inte hur jag flyttar dom till ett vettigare ställe).

Mimmi
0

Det blev mycket snyggare med ändrade färger, nu passar allt ihop!

#10 Det gör du genom att ange en absolut position i din CSS. Testa detta:

div#frame {

position: relative;

}

ul#navbar {

position: absolute;

right: 40px;

top: 70px;

}

Detta betyder att div#navbar (din meny) positionerar sig relativt till div#frame - 70px från div#frames topp och 40 px från div#frames högra sida.

[Vargöga]
0

Kan någon se vad felet ligger på min inläggssida? När jag återställer den kodmallen så funkar det att skriva kommentar men inte efter att jag redigerat den. Nu ser det ju inte bra ut men det går att kommentera. :(

${BlogTitle} - ${PageTitle}

${EntryTitle}

${EntryBody}

Kommentarer
${CommentAuthor}

${CommentText}

${CommentDate} @ ${CommentTime}
E-postadress: ${CommentAuthorEmail}

URL: ${CommentAuthorURL}

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?